Dossier : Klimaat en sociale inclusie
Een reeks artikels die aantonen hoe klimaat voor Triodos Bank zowel een milieu- als sociale kwestie
Met welk maatschappelijk model naar een leefbaar klimaat?
Klimaat en voeding : vechten tegen ondervoeding en obesitas, met Rikolto
Klimaat en huisvesting : de strijd tegen sociale onzekerheid en energieschaarste, met DuCoop
Op Belgisch niveau bedroeg het aandeel van de transportsector in de totale uitstoot van broeikasgassen 22,5% in 2017 tegenover 14,3% in 19901.
In Brussel is een op de tien voertuigen een bestelwagen. Het gebruik van meer milieuvriendelijke voertuigen voor het personenverkeer zal dus weinig veranderen aan het probleem van de files in de hoofdstad en aan de povere luchtkwaliteit.
Urbike: de start-up die goederenleveringen in de stad heruitvindt
Wie ooit al door Azië heeft gereisd, is vertrouwd met het fenomeen van fietsers met ladingen die de wetten van de zwaartekracht tarten. Daar vond de Brusselse start-up Urbike zijn inspiratie. Door aan hun tweewielers een aanhangwagen te bevestigen die een container van anderhalve kubieke meter kan dragen, hebben de drie oprichters Delphine Lefebvre, Philippe Lovens en Renaud Sarrazin de fietscargo uitgevonden.
Alexia de Jonghe, Relationship Manager bij Triodos Bank, voegt toe: “Sommige projecten financieren we al, zoals de elektrische deelfietsen van het merk Billy. We volgen innovaties op vlak van mobiliteit van nabij op en houden regelmatig contact met de initiatiefnemers. Andere projecten die nog in de experimentele fase zitten, zoals Urbike, ondersteunen we door hen binnen ons netwerk in contact te brengen met andere actoren gericht op financiering van projecten in een heel vroeg stadium. Van zodra de financiële leefbaarheid van het project dat verantwoordt, stappen we met een bancair krediet ook zelf mee in het project .”
“Tegen 2020 gaan we verschillende modellen testen om te evalueren welk model het best scoort op economisch, ecologisch en sociaal vlak. Vier grote bedrijven steunen ons: vanuit hun warenhuizen gaan we hun goederen doorheen Brussel vervoeren via lokale hubs of in leveringszones”, legt Renaud Sarrazin uit.
Urbike mikt op 115.000 leveringen in 2020, wat 550 ton CO2-uitstoot zou uitsparen in de hoofdstad. Vier jaar en 750.000 leveringen later zou de teller op een besparing van 3.600 ton staan
Urbike omvat ook een sociaal aspect. De koeriers van Urbike zullen per uur betaald worden (en niet per transport) en zullen als eerste een deel van de winst ontvangen (het saldo van de verdeelbare winst zal vervolgens onder de medewerkers verdeeld worden, met een maximum van 6%). Dit model steekt fel af tegen sommige praktijken uit de zogenaamde deeleconomie.
1. bron: www. klimaat.be
Zie wat uw geld doet
Triodos Bank financiert enkel en alleen duurzame en lokale ondernemers. Wij zijn 100% transparant. Zie nu wat uw geld doet.
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.