Vermoed je fraude? Meld het ons!
Contacteer ons fraudeteam
Contacteer ons fraudeteam
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van jouw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via je favorieten (een van je favoriete links werd aangepast waardoor je op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat je niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin je onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om jouw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die je achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kan je doen?
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kan je ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) of via mail: [email protected]. Triodos Bank doet het nodige om de digipass te blokkeren.
Daarna sturen wij je afzonderlijk per post jouw nieuwe pincode en digipass. Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dat bedrag wordt gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
Uw browser
Uw toegang
Er bestaan heel wat soorten digitale fraude. We hebben een handig overzicht gemaakt met de verschillende vormen, hoe je ze herkent, en wat je in dat geval kunt doen. Alles daarover op deze pagina.
Wij vragen je nooit om via een link in een sms of e-mail in te loggen. Heb je een phishing-sms of phishing-e-mail ontvangen, klik dan niet op de link, maar volg deze stappen:
Heb je wel op de link geklikt? Scan je mobiele telefoon of computer dan met een virusscanner. Als je geen gegevens hebt ingevuld via de link, hoef je verder niets te doen. Heb je wel gegevens ingevuld en heb je een rekening bij Triodos Bank? Stuur dan zo snel mogelijk een e-mail naar [email protected] . Heb je een rekening bij een andere bank, neem dan contact op met die bank.
Beveilig dan uw draadloos netwerk met een persoonlijk wachtwoord. Zo vermijdt u niet alleen dat derden op uw kosten surfen, maar ook dat vreemden zich toegang verschaffen tot uw computer.
Het is eveneens belangrijk dat u het wachtwoord voor het beheer van uw draadloze router niet op het standaard paswoord dat u van de leverancier kreeg, laat staan.
Veilig betaalverkeer is voor ons erg belangrijk. Wij zijn altijd bezig om Internet Banking en de Mobile Banking app te beschermen tegen fraude, misbruik en phishing. Wij vragen je dan ook nooit om:
Veilige verbinding
Log alleen in op Internet Banking als de adresregel begint met https/. De 's' in https staat voor secure: een beveiligde, versleutelde verbinding met onze website. Dit herken je aan de beveiligingssleutel naast de adresregel. Log nooit in bij Triodos Internet Banking vanuit een andere website.
Twijfel je of een bericht van Triodos Bank afkomstig is? Stuur de e-mail of sms dan door naar [email protected]
Uw browser
Uw toegang