Deze webpagina bevat een synthese van alle relevante informatie met betrekking tot de 3 verschillende gereglementeerde spaarformules aangeboden door Triodos Bank.
In geval van overdracht van een spaardeposito naar een ander spaardeposito geopend op naam van dezelfde titularis bij dezelfde instelling, anders dan krachtens een doorlopende opdracht uitgevoerd, blijft de premieverwervingsperiode voor het eerste spaardeposito verworven, op voorwaarde dat het bedrag van de overdracht minimaal 500 euro bedraagt en de betrokken titularis tijdens hetzelfde kalenderjaar nog geen drie soortgelijke overdrachten vanop hetzelfde spaardeposito heeft uitgevoerd.
I. Tariefinformatie en modaliteiten van gereglementeerde spaarrekeningen (het hoogste rendement na 12 maanden staat eerst).
De vergoeding is steeds samengesteld uit een basisrente en een getrouwheidspremie. Opgelet: de optelling van de basisrente en de getrouwheidspremie geldt enkel vandaag voor een bedrag dat 1 jaar op uw rekening blijft staan en zolang de basisrente niet verandert!
Voordat u een spaarrekening opent, moet u het document met essentiële spaardersinformatie lezen.
Categorie A: Dit is een klassieke gereglementeerde spaarrekening. Er is geen enkele voorwaarde verbonden aan de basisrente en ook niet aan de getrouwheidspremie.
Categorie C: Dit zijn gereglementeerde spaarrekeningen die voorbehouden zijn aan een specifieke leeftijdscategorie. De doelstelling van deze categorieën is om de transparantie op de markt van de gereglementeerde spaarrekeningen te verhogen en het de consumenten mogelijk te maken om het aanbod van de financiële instellingen te vergelijken.
De basisrente is verworven vanaf de dag van de storting van het geld op de rekening en tot de dagvan de geldopname. Het basisrentetarief kan te allen tijde door de bank worden gewijzigd. De basisrente wordt op uw rekening gestort met valutadatum 1 januari of wanneer u uw rekening afsluit.
De getrouwheidspremie is slechts verworven voor bedragen die gedurende 12 maanden na de storting ononderbroken op de gereglementeerde spaarrekening blijven staan. Indien u uw geld vóór het einde van de periode van 12 maanden opneemt, ontvangt u geen getrouwheidspremie op dat geld. Deze opname zal geen invloed hebben op de verwerving van basisrente. Deze premie loopt vanaf de dag van de storting. De dag na die waarop de getrouwheidspremie is verworvenstart een nieuwe verwervingsperiode van 12 maanden. Het tarief van de getrouwheidspremie kan te allen tijde door de bank worden gewijzigd. Het geldende tarief van de getrouwheidspremie op het moment van de storting of bij de aanvang van een nieuwe verwervingsperiode blijft gedurende 12 maanden ongewijzigdvan toepassing. De reeds verworven getrouwheidspremie wordt op uw rekening gestort op de eerste dag na het kwartaal waarin die premie verworven is, i.e. op 1 januari, op 1 april, op 1 juli en op 1 oktober, of bij de afsluiting van de rekening. De tarieven kunnen op elk moment gewijzigd worden door Triodos Bank. Je wordt hiervan op de hoogte gebracht via Online Banking, rekeninguittreksel of e-mail.
Kosten:
Opening/afsluiting/jaarlijkse afrekening: gratis
Postverzendingskosten van rekeninguittreksels: 1,50 EUR/rekeninguittreksel
De Triodos Impact Savings, Triodos Impact Savings Fidelity en Triodos Impact Savings Junior spaarrekeningen zijn voorbehouden voor internetgebruik.
II. Spaarcalculator van Triodos Bank
Deze spaarcalculator is ontwikkeld door elke kredietinstelling en is van toepassing op elke individuele gereglementeerde spaarrekening. Doelstelling is u in staat te stellen na te gaan in hoeverre de verschillende rentetypes (basisrente en getrouwheidspremie) op een bepaalde rekening verworven zijn, zodat u met name de geldelijke impact van een eventuele geldopneming kan inschatten. U heeft toegang tot deze tool in je Internet Banking zodra je het bedrag invoert dat je wilt opvragen van je spaarrekening.
III. Welke rekening en welke vergoeding stemmen overeen met uw behoeften?
Via deze link komt u op de webpagina van de vergelijkingstool die is ontwikkeld door de FSMA en als doel heeft u, na het invoeren van enkele gegevens zoals het te sparen bedrag en de looptijd, een overzicht te bieden van de vergoeding per gereglementeerde spaarrekening en per instelling.
IV. Link naar de bankoverstapdienst
Niet van toepassing.
V. Belangrijkste risico’s
- Risico op faillissement: In geval van faillissement of risico vanfaillissement van de financiële instelling, loopt de spaarder het risico zijn spaargeld te verliezen of kan hij worden onderworpen aan een vermindering of omzetting in aandelen (Bail-in) van het bedrag van de vordering die hij heeft op de financiële instelling boven het bedrag van 100.000 euro, dat valt onder de depositogarantie. Meer informatie over dit beschermingsmechanisme vindt u op de website van het Garantiefonds en het Beschermingsfonds.
Informatieblad Depositogarantiestelsel (DGS) - Inflatierisico: Door de aanhoudende prijsstijgingen kan het gestorte geld in waarde dalen.
VI. Andere
De op deze pagina beschreven spaarrekeningen zijn gereglementeerde spaarrekeningen van Triodos Bank. Deze producten zijn onderworpen aan het Belgisch recht en zijn van onbepaalde duur.
VII. Fiscaliteit
Fiscaliteit: Er is geen roerende voorheffing verschuldigd op de eerste schijf interesten (tot een plafond van EUR 1.020 voor het inkomstenjaar 2024) ontvangen per rekening, per natuurlijke persoon met verblijfplaats in België en per jaar. Dat bedrag wordt verdubbeld voor rekeningen geopend op naam van gehuwden of wettelijk samenwonenden (m.a.w. een plafond van EUR 2.040 voor het inkomstenjaar 2024). De roerende voorheffing bedraagt 15% voor elke rentevergoeding die het plafond overtreft en wordt automatisch aande bron ingehouden door uw bank. Als u verschillende spaarrekeningen heeft, moet u op uw belastingaangifte de rentevergoeding vermelden die het plafond overtreft, en waarop nog geen roerende voorheffing is ingehouden.
VIII. Klachten
Voor een klacht kunt u rechtstreeks contact opnemen met onze interne klachtendienst via:
Triodos Bank - Complaints Management
Boudewijnlaan 31/5
1000 Brussel
[email protected]
Bent u niet tevreden met ons antwoord? Doe dan een beroep op de ombudsman voor de financiële sector:
Ombudsfin - Ombudsman in financiële geschillen
North Gate II, Koning Albert II-laan 8
1000 Brussel
Tel.: +32 2 545 77 70
[email protected]
www.ombudsfin.be