Hoe kan ik via een domiciliëring betalen (SDD)?
Neem contact op met je leverancier om een domiciliëringsmandaat op te stellen.
Je kan een domiciliëring niet zelf opstellen via Internet Banking maar je kan het wel zelf stopzetten.
We gebruiken functionele en anonieme analytische cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert en om inzicht te krijgen in het gebruik ervan. Daarnaast plaatsen we cookies van derden om gepersonaliseerde advertenties te tonen en social media functies aan te bieden.
Door op "Accepteren" te klikken, accepteer je alle cookies (inclusief cookies van derde partijen). Door op "Afwijzen" te klikken, accepteer je alleen functionele en anonieme analytische cookies. Klik op "Cookie-instellingen" om je voorkeuren aan te passen en om meer te lezen over ons privacybeleid.
Neem contact op met je leverancier om een domiciliëringsmandaat op te stellen.
Je kan een domiciliëring niet zelf opstellen via Internet Banking maar je kan het wel zelf stopzetten.
De betaalkaart voor de zichtrekening Business is enkel beschikbaar voor onze zakelijke klanten. Je kan de kaart aanvragen via Internet Banking.
Ja. Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen, zonder dat je daarvoor iets extra’s hoeft te doen.
Deze overschrijvingen worden 24/7 onmiddellijk uitgevoerd, ook ’s nachts, in het weekend en op feestdagen. Je voert de overschrijving uit via de Mobile App of Internet Banking vanaf een zicht- of spaarrekening, en de begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Steeds meer Europese banken ondersteunen instantoverschrijvingen. Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.
Als professionele klant kan je bij Triodos Bank één of meerdere ‘supermandatarissen’ aanstellen om je rekeningen en klantgegevens makkelijker te laten beheren.
Een supermandataris heeft dezelfde rechten als de wettelijke vertegenwoordigers en heeft bovenop de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen in Online Banking.
Wat is het?
Een supermandataris is een natuurlijke persoon die door de wettelijke vertegenwoordigers wordt aangeduid om zelfstandig de (rekening)gegevens van de organisatie te beheren, zowel digitaal als op papier. Tot deze bevoegdheden behoren onder andere:
De supermandataris krijgt een mandaat om alle rekeningen op naam van de organisatie bij Triodos Bank te beheren.
Je kan volledig vrij kiezen wie je als supermandataris wil benoemen. Het kan een wettelijke vertegenwoordiger zijn, maar ook andere personen zijn toegelaten.
De benoeming van een supermandataris doet geen afbreuk aan de bestaande rechten van de wettelijke vertegenwoordigers om wijzigingen in het beheer van de organisatie te ondertekenen. De wettelijke vertegenwoordigers zullen dus ook nog steeds zelf wijzigingen kunnen laten doorvoeren op papier, naast de supermandataris.
Het aanstellen van een supermandataris blijft volledig optioneel en er kunnen maximaal 5 supermandatarissen worden aangesteld.
Hoe duid je een supermandataris aan?
Om een supermandataris aan te stellen moet een aanvraag worden ingevuld en ondertekend door de wettelijke vertegenwoordigers.
Het document kan digitaal worden ondertekend en verstuurd per e-mail of via een beveiligd bericht in Internet Banking.
Je kan terugvinden wie de supermandataris(en) zijn op de rekeningen van jouw organisatie via het menu Self Service > Bevoegde personen
Dat is afhankelijk van het bedrag en het land.
De kosten die in rekening gebracht worden, krijg je te zien in Internet Banking of de Mobile App vooraleer je de transactie bevestigt.
Let op, de ontvangende bank kan extra kosten aanrekenen voor het verwerken van vreemde valuta.Een CODA (CODed statement of Account) of gecodeerd rekeninguittreksel is een elektronisch bestand met daarin de gegevens vermeld op je rekeninguittreksels en hun bijlagen.
Iedere beweging op uw rekening wordt op gestructureerde wijze geïdentificeerd aan de hand van een eigen code, waardoor jouw IT-systeem die beweging ondubbelzinnig kan herkennen en opnemen in de boekhouding.
Het manueel exporteren van rekeninguittreksels is verleden tijd met CodaBox. je boekhouding is altijd up-to-date en je vermijdt fouten, wat een enorme tijdswinst betekent voor jou en je boekhouder.
Jouw toestemming geven volstaat zodat CodaBox de rekeninguittreksels van je Triodos zicht-, spaar- en/of termijnrekening automatisch ter beschikking stelt in je boekhoudpakket.
Triodos Bank rekent voor die dienst geen kosten aan. CodaBox zal rechtstreeks factureren aan je boekhouder of het administratiekantoor/fiduciair waarmee je werkt.
Met de Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) automatiseer je de betaling van je terugkerende facturen en de inning van je facturen bij klanten.
Uitgaande betalingen
Om je facturen gemakkelijk via een SEPA-domiciliëring te betalen, neem je het best contact op met je leverancier en sluit je een domiciliëringsmandaat op basis van de gegevens in je contract. Deze laatste zal zich dan rechtstreeks richten tot Triodos Bank om de betaling uit te voeren.
Je voorkomt laattijdige betalingen en elke factuur wordt automatisch van je rekening gedebiteerd zonder dat je de betaling zelf hoeft uit te voeren.
Zo behoud je de controle over je schuldeisers, deadlines en je betalingen met domiciliëring via Internet Banking en onze mobiele applicatie.
Binnenkomende betalingen
De Europese Domiciliëring (SEPA Direct Debit) geeft je bedrijf of organisatie de mogelijkheid om facturen of invorderingen onmiddellijk te innen bij klanten die jou hiertoe een mandaat hebben gegeven. De invorderingen worden automatisch betaald zonder dat je klant hierin moet tussenkomen. De Europese Domiciliëring kan gebruikt worden in de gehele SEPA-zone voor betalingen in euro.
Ja, dat kan.
Er zijn 2 manieren om de betaling van loonbestanden uit te voeren:
1. Je geeft zelf de loonbetalingen in via Internet Banking. Dit kan manueel of door een upload van een bestand met betalingen uit jouw boekhoudpakket.
2. Het sociaal secretariaat stuurt de loonbestanden in XML-formaat (pain 001) via een beveiligd kanaal (sFTP) naar Triodos Bank.
Dit kan momenteel met de sociale secretariaten SD Worx, Acerta, Liantis en Sodalis. Jouw dossierbeheerder helpt je graag om dit in orde te brengen.
Staat jouw sociaal secretariaat niet op de lijst? Vraag hen dan met ons contact op te nemen via [email protected]. Zo kunnen we nagaan of we een verbinding kunnen opzetten.
Je rekening werd gedebiteerd voor een bedrag dat je eerder had ontvangen. De melding op het rekeninguittreksel luidt: 'Correctie dubbele betaling' of 'Correctie niet-uitgevoerde betaling voor technische redenen'?
Het Reglement voor SEPA betalingen (betalingen in euro’s) laat de bank van de opdrachtgever van een overschrijving toe aan de bank van de begunstigde uitzonderlijk de annulering van de overschrijving vragen. Dat is enkel mogelijk in geval van een technisch probleem of een dubbele betaling en dat binnen de 10 dagen na de uitvoering van de betaling.
Neem contact met de opdrachtgever voor meer info over die verrichting.
Elke rekening heeft een dagelijkse overschrijvingslimiet, die je bij het openen van je rekening vastlegt. Voor professionele klanten geldt een standaardlimiet van 50.000 EUR per dag per rekening.
Wil je de dagelijkse limiet van je zicht- of spaarrekening aanpassen? Dat kan eenvoudig via Internet Banking. Deze functie is beschikbaar voor zelfstandigen en supermandatarissen die zijn benoemd door de wettelijke vertegenwoordigers van een onderneming.
Je kunt de limiet tijdelijk of permanent verhogen tot een bedrag van maximaal 250.000 EUR.
Zo kan je dat doen:
Ga naar Self Service > Rekeninginstellingen > Selecteer de rekening > Rekeninglimieten.
Wil je de limiet permanent verhogen tot meer dan 250.000 EUR, of is er geen supermandataris voor je onderneming? Stuur ons dan het correct ingevulde en ondertekende formulier "Wijziging Online Banking voor bestaande zakelijke klanten" via een bericht in Internet Banking, de app, of per post. Wij passen vervolgens je instellingen voor Internet Banking en Mobile Banking aan.
In je transactieoverzicht zie je het woord Reservering staan bij betalingen die al in mindering zijn gebracht op je saldo, maar die nog niet volledig werden verwerkt. Door deze betalingen al in mindering te brengen op je rekeningsaldo heb je altijd een actueel overzicht van je bestedingsruimte.
Let op: een reservering kan niet worden geannuleerd of opnieuw vrijgegeven, maar vervalt automatisch na maximaal 7 kalenderdagen.
Goed om te weten:
Bij betalingen die dienen als borg voor bijvoorbeeld een autohuur of hotelreservering, blijft de reservering maximaal 31 kalenderdagen staan. Zodra je de borg terugkrijgt, wordt dit saldo ook opnieuw beschikbaar op je rekening.
Zie je na 7 kalenderdagen nog steeds een dubbele reservering van ongeveer hetzelfde bedrag, zoals voor een huurauto of hotelverblijf, neem dan gerust contact met ons op.
Je kan gratis geld overschrijven via Internet Banking of de app.
Voor de spaarrekening kan je enkel een overschrijving doen naar een vooraf bepaalde rekening waarvan je het nummer aangeeft op het openingsformulier. Die rekening moet op naam zijn van de organisatie/zelfstandige activiteit bij een Belgische bank of bij Triodos Bank België.
Je kan ervoor kiezen om je boekhouding te vergemakkelijken dankzij ons partnership met CodaBox.
CodaBox is een Belgisch bedrijf, sinds 2011 dé specialist voor het aanleveren van geautomatiseerde CODA-bestanden. Zij fungeren als tussenpersoon tussen de banken die rekeninguittreksels leveren en de boekhouders (intern/extern) die de bankverrichtingen registreren in het boekhoudsysteem van hun klanten.
CodaBox haalt alle elektronische rekeninguittreksels en stelt ze ter beschikking van elk bedrijf voor rekening van het boekhoudkantoor of voor zichtzelf en dat bij alle banken waar het bedrijf rekeningen heeft.
Het is niet nodig om elke betaling apart te autoriseren. Onderaan het betalingsscherm heb je de keuze tussen de toetsen: 'Autoriseren' en "Opslaan en nieuwe verrichting invoeren".
Dat kan alleen via een overschrijving. Cash geld storten is niet mogelijk.
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
Je kan geweigerde verrichtingen nakijken in het menu "In behandeling/memodatum" > "Geweigerde verichtingen". Neem contact op met een medewerker van Customer Services op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) als u hierover vragen hebt.
Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen. De begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.
Ja, dat kan via Internet Banking.
Als je niet met Internet Banking werkt, dan stuur je een aanvraagformulier met handtekening per post naar onze dienst betalingsverkeer.