Je bankzaken waar en wanneer jij dat wilt
Ik wil mijn bankzaken eenvoudig en nog veiliger beheren (Triodos Mobile Key)
Hoe kan ik online klant worden?
Ik ben al klant maar kan niet meer inloggen in de app
Login
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste beveiligingsniveau garandeert.
Voor Triodos Bank is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van jouw eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van je rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of jij het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
Hoe werkt het?
Met de Triodos Mobile Key kan je jouw identiteit op een zeer veilige manier aantonen via multifactor-verificatie. Je bevestigt je identiteit aan de hand van 3 verschillende factoren:
- smartphone en identiteitskaart (wat je hebt)
- gezichtsregistratie (wie je bent)
- een 5-cijferige persoonlijke code (wat je weet)
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk omdat identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
- Download (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE). Als je de app al had geïnstalleerd, dien je deze te verwijderen en opnieuw te installeren.
- Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’. Bevestig dat je alleen particuliere rekeningen hebt en selecteer als activatiemethode “Met een foto van mijn gezicht”. Vul vervolgens de gevraagde informatie in. Je krijgt daarna een e-mail met een verificatiecode. Klik op ‘Volgende’ in de app en vul de verificatiecode in.
- Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
- Daarna neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
- Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
- Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om je aan te melden op Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu steeds je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Daardoor is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Enkel wanneer je jouw telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen) zullen wij opnieuw vragen om de stappen hierboven nog eens te doorlopen. .
Vroeger kon je enkel aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord, een traditionele authenticatiemethode. Nu is er een nieuwe manier: je kunt je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
- (veel) sneller: je hoeft niet meer te wachten op een brief met de inloggegevens en hebt in enkele minuten toegang tot je rekeningen.
- gemakkelijker: voor je verrichtingen heb je alleen maar je smartphone nodig, die je wellicht altijd bij je hebt. Je hoeft dus geen gebruikersnaam of wachtwoord meer te onthouden
- zeer veilig: deze manier van inloggen biedt meer veiligheid, want hij wordt voortdurend geactualiseerd volgens de Europese regelgeving EIDAS (Electronic Identification Authentification and trust Services). Tot slot vermindert deze methode de kans op fraude aanzienlijk doordat je identificatie en authenticatie gegarandeerd zijn.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
- Om te beginnen download je (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE).
- Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’ en dan op ‘Triodos Mobile Key’. Vul dan de informatie in. Je krijgt een e-mail met een verificatiecode. Klik in de app op ‘Volgende’ en vul de verificatiecode in.
- Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
- Ook één enkele keer neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
- Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
- Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om aan te melden bij Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu uitsluitend je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Dat is makkelijk omdat je die waarschijnlijk altijd bij je hebt.
Bovendien is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Wil je de Triodos Mobile Key niet gebruiken?
Stuur ons een mailbericht op [email protected] of bel 02 548 28 00 en we bezorgen je alsnog een nieuwe gebruikersnaam en/of een nieuw wachtwoord.
Biometrische gegevens zijn de fysieke kenmerken die eigen zijn aan een bepaalde persoon.
In de banksector is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van je eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van uw rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of jij het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste veiligheidsniveau garandeert en je akkoord vereist voor de verwerking van uw biometrische gegevens.
Jouw biometrische gegevens worden alleen gebruikt voor de beveiligde identificatieprocedure. Die bestaat uit een combinatie van verschillende verificatiefactoren:
- smartphone (of tablet) en identiteitskaart
- gezichtsregistratie
- een 5-cijferige geheime code
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk, aangezien identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Deze procedure vindt maar één keer plaats. Daarna zullen je smartphone en de door jou gekozen 5-cijferige code dienen als identificatiemethode om aan te melden bij Online Banking.
Alleen als je van telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen), word je opnieuw om de 3-factorcombinatie gevraagd.
Meer informatie over de verwerking van uw gegevens vind je in ons privacycharter.
De Triodos digipass is een persoonlijke digipass. Je kan enkel de digipass gebruiken die Triodos Bank België je toestuurde.
Betalen en betaald worden
Elke rekening heeft een daglimiet. Voor particulieren is de standaardlimiet 5.000 euro per dag per rekening.
Je kan de daglimiet tijdelijk verlagen of verhogen via de Triodos Mobile Banking app of via Internet Banking. De daglimiet kan tot 50.000 euro verhoogd worden en gaat in vier uur na je aanvraag voor een periode van maximaal zeven dagen.
Zo pas je de daglimiet aan:
- Triodos Mobile Banking app: in het menu onderaan kies je ‘Meer’ en vervolgens 'Rekeningen instellen'. Kies de rekening waarvan je de limiet wilt aanpassen en ga naar ‘Daglimiet’.
- Internet Banking: kies in het menu Self Service > Rekeningen instellen. Selecteer de rekening waarvoor je de limiet wilt wijzigen en klik op 'Daglimiet'.
Als je de Triodos Mobile Key of een Digipass hebt, dan heb je twee mogelijkheden:
- Meld je aan in Internet Banking. Ga naar Self Service > Rekeningen instellen.
- Of open in de app het menu Meer > Rekeningen instellen.
De verandering gaat 24 uur later in.
Zonder Triodos Mobile Key of Digipass heb je niet het vereiste veiligheidsniveau. Twee mogelijke oplossingen hiervoor:
Of vul de formulier “Wijziging van begunstigde rekening(en) voor particuliere klanten” in en stuur het ondertekend terug via Internet Banking, via e-mail naar [email protected] of per post.
Ter info of ter herinnering:
- Vanaf je Triodos Impact Savings spaarrekening kun je alleen geld overschrijven naar vooraf vastgelegde begunstigde rekeningen. Die moeten op jouw naam staan of op naam van je medetitularis en geopend zijn bij een Belgische bank.
- Voor een Triodos Impact Savings Junior rekening moeten de begunstigde rekeningen eveneens in België geopend zijn en op naam van de minderjarige. Als het rekeningen bij Triodos Bank in België zijn, kunnen ze ook op naam staan van de wettelijke vertegenwoordigers.
Ja. Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen, zonder dat je daarvoor iets extra’s hoeft te doen.
Deze overschrijvingen worden 24/7 onmiddellijk uitgevoerd, ook ’s nachts, in het weekend en op feestdagen. Je voert de overschrijving uit via de Mobile App of Internet Banking vanaf een zicht- of spaarrekening, en de begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Steeds meer Europese banken ondersteunen instantoverschrijvingen. Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.
De betaalopdrachten vanuit de spaarrekeningen kunnen alleen uitgevoerd worden ten gunste van een rekening op naam van de titularis(sen) bij een Belgische bank of van een Triodos-rekening op naam van een familielid tot de tweede graad inbegrepen.
Je kan geld afhalen door een overschrijving in te voeren in Online Banking of in onze Mobile Banking app. Je kan ook een overschrijvingsformulier (zie tarieflijst) gebruiken dat ons per post wordt bezorgd.
Belangrijk: we kunnen geen betalingsopdrachten via e-mail aanvaarden.
Je kan een overschrijving doen naar een vooraf bepaalde rekening. Die rekening moet op naam zijn van de titularis en/of medetitularis bij een Belgische bank of bij Triodos Bank België op naam van een familielid tot de tweede graad inbegrepen.
Gerelateerde documenten
Het is niet nodig om elke betaling apart te autoriseren. Onderaan het betalingsscherm heb je de keuze tussen de toetsen: 'Autoriseren' en "Opslaan en nieuwe verrichting invoeren".
- Indien je klikt op "Opslaan en nieuwe verrichting invoeren", kom je terecht op een nieuw betalingsschem. De ingevoerde overschrijving wordt automatisch opgeslaan. Je ziet een pop-up verschijnen met het aantal te autoriseren verrichten.
- Wanneer je deze pop-up aanklikt, kom je terecht in de map "Te autoriseren verrichtingen". Je vindt hier ook de eerder ingevoerde verrichtingen terug. Hier kan je selecteren welke verrichtingen je wenst te autoriseren, annuleren of wijzigen.
Je kan via Internet Banking of met de Triodos Mobile Banking App geld overschrijven naar een andere Triodos spaarrekening als die rekening vooraf al bepaald is als begunstigde rekening.
Gerelateerde documenten
Triodos Bank verwerkt alle inkomende en uitgaande verrichtingen binnen Europa als instantoverschrijvingen. De begunstigde ontvangt het bedrag binnen enkele seconden, zelfs op rekeningen bij een andere deelnemende bank.
Een overzicht van de deelnemende banken vind je hier.
Wanneer een instantoverschrijving niet mogelijk is, bijvoorbeeld naar een bank die (nog) geen instantoverschrijvingen kan ontvangen, wordt de betaling verwerkt als een gewone overschrijving. Doorlopende opdrachten en geplande betalingen (met memodatum) vallen ook buiten instantoverschrijvingen.
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
- er is onvoldoende saldo op je rekening
- je rekening is geblokkeerd omdat wij nog niet over alle documenten beschikken
- de betaling werd niet geautoriseerd
Je kan geweigerde verrichtingen nakijken in het menu "In behandeling/memodatum" > "Geweigerde verichtingen". Neem contact op met een medewerker van Customer Services op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) als u hierover vragen hebt.
Gegevens wijzigen
Als particulier kan je je rekening afsluiten door ons het 'Formulier voor het afsluiten van een Triodos-rekening' ingevuld en ondertekend terug te bezorgen. Dat kan via de post, of je kan het formulier inscannen en opsturen via een beveiligd bericht in Internet Banking of via e-mail ([email protected]).
Opgelet: indien het begunstigde rekeningnummer niet gekend is in jouw dossier, vragen we om ons ook een bewijs te bezorgen waaruit blijkt dat deze rekening op naam staat van dezelfde titularis.
Ter info:
- Een Triodos Impact Savings Junior spaarrekening afsluiten:
De begunstigde rekening waarop het resterende saldo wordt gestort, moet een rekening zijn op naam van de minderjarige bij een andere Belgische bank. - Een termijnrekening afsluiten:
Bij vervroegde stopzetting van een lopend termijncontract worden kosten aangerekend (zie de tarieflijst voor alle details). - Een effectenrekening of Triodos Impact Portfolio afsluiten:
Wij zullen automatisch al je beleggingen verkopen.
Gerelateerde documenten
Ben je verhuisd ?
Zodra je adres officieel is gewijzigd, geef je jouw nieuwe adres aan ons door:
- via Internet Banking > Self Service > Domicilieadres > Wijzigen
- via de Mobile app > Meer > Persoonlijke gegevens
Dit kan je zelf aanpassen in Internet Banking via het menu Self Service of in de app via het menu 'Meer' en dan "Persoonlijke gegevens".
Gerelateerde documenten
Om documenten elektronisch te ondertekenen, heb je het volgende nodig:
- jouw identiteitskaart en de bijbehorende pincode
- een identiteitskaartlezer
- de gratis Acrobat Reader DC-software
- de eID-software van de Belgische Federale Overheidsdienst (die je hebt gedownload en geïnstalleerd op je computer)
Je kan jouw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst.
Kijk voor alle details of bij technische problemen op de pagina met vragen en antwoorden van de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst of neem rechtstreeks contact op met hen.
Om iemand toe te voegen of te verwijderen van een bestaande rekening, mail je ons via [email protected].
Je krijgt dan het benodigde, vooringevulde document per post, om ons ingevuld en ondertekend terug te sturen.
Gerelateerde documenten
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Concreet: voor elk aanvraagdocument dat naar Triodos Bank wordt teruggestuurd, kunt u uw elektronische handtekening plaatsen (met uw Belgische identiteitskaart) in de plaats van dat handgeschreven te doen.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
- Wanneer u elektronisch tekent, zorg er dan voor dat u de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aanvinkt, anders wordt uw aanvraag niet aanvaard.
- Als er voor een document meer dan één handtekening nodig is, moeten ze ofwel allemaal elektronisch ofwel allemaal handgeschreven zijn. Een combinatie van handgeschreven en elektronische handtekeningen op hetzelfde document wordt niet aanvaard.
Gerelateerde documenten
Open een account
Om documenten elektronisch te ondertekenen, heb je het volgende nodig:
- jouw identiteitskaart en de bijbehorende pincode
- een identiteitskaartlezer
- de gratis Acrobat Reader DC-software
- de eID-software van de Belgische Federale Overheidsdienst (die je hebt gedownload en geïnstalleerd op je computer)
Je kan jouw documenten dan elektronisch ondertekenen door de stappen te volgen die beschreven staan op de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst.
Kijk voor alle details of bij technische problemen op de pagina met vragen en antwoorden van de eID-site van de Belgische Federale Overheidsdienst of neem rechtstreeks contact op met hen.
Biometrische gegevens zijn de fysieke kenmerken die eigen zijn aan een bepaalde persoon.
In de banksector is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van je eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van uw rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of jij het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste veiligheidsniveau garandeert en je akkoord vereist voor de verwerking van uw biometrische gegevens.
Jouw biometrische gegevens worden alleen gebruikt voor de beveiligde identificatieprocedure. Die bestaat uit een combinatie van verschillende verificatiefactoren:
- smartphone (of tablet) en identiteitskaart
- gezichtsregistratie
- een 5-cijferige geheime code
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk, aangezien identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Deze procedure vindt maar één keer plaats. Daarna zullen je smartphone en de door jou gekozen 5-cijferige code dienen als identificatiemethode om aan te melden bij Online Banking.
Alleen als je van telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen), word je opnieuw om de 3-factorcombinatie gevraagd.
Meer informatie over de verwerking van uw gegevens vind je in ons privacycharter.
Ja, we aanvaarden nu ook een elektronische handtekening, maar alleen als u die met uw Belgische identiteitskaart plaatst. Andere elektronische handtekeningen aanvaarden we niet.
Concreet: voor elk aanvraagdocument dat naar Triodos Bank wordt teruggestuurd, kunt u uw elektronische handtekening plaatsen (met uw Belgische identiteitskaart) in de plaats van dat handgeschreven te doen.
Stuur ons daarna het elektronisch ondertekende document bij voorkeur per beveiligd bericht (via Internet Banking) terug of als u nog geen toegang hebt tot Internet Banking kan dat ook per e-mail .
Een paar aandachtspunten:
- Wanneer u elektronisch tekent, zorg er dan voor dat u de optie ‘Vergrendel het document na ondertekening’ aanvinkt, anders wordt uw aanvraag niet aanvaard.
- Als er voor een document meer dan één handtekening nodig is, moeten ze ofwel allemaal elektronisch ofwel allemaal handgeschreven zijn. Een combinatie van handgeschreven en elektronische handtekeningen op hetzelfde document wordt niet aanvaard.
Gerelateerde documenten
Beleggen
Om te beleggen in onze fondsen in (het nieuwe deel van) Internet Banking of in de Mobile App, volg je deze stappen:
- Nadat je bent ingelogd, ga je naar de effectenrekening en kies je voor 'Start met beleggen' of 'Andere beleggingen'.
- Je komt op de overzichtpagina met alle fondsen in ons aanbod. Kies het gewenste fonds.
- Je bent nu op de productpagina van dit fonds. Lees de informatie door tot helemaal beneden.
- Eens je onderaan de pagina bent, wordt de knop ‘Aankopen’ groen. Klik erop om verder te gaan.
In de volgende schermen kies je:
- in welke klasse je wilt investeren (R-Cap – kapitalisatie of R-DIS – distributie)
- het bedrag dat je wilt investeren
- de frequentie (eenmalig of maandelijks)
Nadat je die stappen hebt doorlopen, bevestig je de transactie met je geheime code (via de app) of met je wachtwoord (via Internet Banking).
Ter info is dit het verdere verloop:
- De aankoop gebeurt op de bankwerkdag (D) waarop we het geldige aankooporder ontvangen vóór 11.30 u. Ontvangen we het order later, dan wordt je aankoop pas de volgende bankwerkdag verwerkt.
- Op D+1 wordt de NIW (netto-inventariswaarde) berekend op basis van de beurskoers van de activa van het compartiment van de vorige dag (dag D) en krijg je een bevestiging van de uitvoering via Online Banking en/of per post, afhankelijk van jouw keuze.
- Op D+3 is de transactie afgehandeld.
Gerelateerde documenten
Je kunt makkelijk zelf je aankoop- en verkooporders (eenmalig of recurrent) in alle veiligheid doorgeven via je smartphone dankzij onze Triodos Mobile Banking app. Het volstaat om titularis te zijn van een Triodos spaarrekening en een Triodos-effectenrekening. Daarna kies je voor 'Overzicht' onder je effectenrekening en volg je gewoon de instructies in de app.
Je effectenrekening raadplegen
Je vindt zowel in Internet Banking als in de app een overzicht van je beleggingen en je ziet er ook alle orders van de afgelopen 5 jaar, ook die in behandeling. Bovendien kun je via Internet Banking je rekeninguittreksels en halfjaarlijkse overzichten bekijken, printen en bewaren in PDF-formaat.
Je hebt onze Mobile Banking app nog niet gedownload?
Kijk dan snel op onze Triodos Mobile Banking pagina of download onze app op je smartphone en ontdek zelf de mogelijkheden: zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play
Neem gerust contact op met een van onze medewerkers als je nog vragen hebt.
Downloads
Een bankattest is een officieel document dat jouw Triodos rekeningnummer bevestigt.
Het saldo kan desgewenst ook vermeld worden.
Het is ook mogelijk om de taal van het attest te kiezen.
Je kan zelf een gratis bankattest downloaden vanuit Internet Banking.
Het attest kan je downloaden door in te loggen in Internet Banking en vervolgens te navigeren naar Self Service > Downloads > Bankattest.
Je kan je rekeninguittreksels als pdf downloaden in
- Internet Banking via Self Service > Downloads
- de Mobile App via Meer > Downloads
De frequentie van je rekeninguittreksels kan je wijzigen via Rekeningen instellen > Frequentie rekeninguittreksels.