Je bankzaken waar en wanneer jij dat wilt
Hoe kan ik de limiet voor overschrijvingen via de Triodos Mobile Banking app of Internet Banking wijzigen?
Elke rekening heeft een daglimiet. Voor particulieren is de standaardlimiet 5.000 euro per dag per rekening.
Je kan de daglimiet tijdelijk verlagen of verhogen via de Triodos Mobile Banking app of via Internet Banking. De daglimiet kan tot 50.000 euro verhoogd worden en gaat in vier uur na je aanvraag voor een periode van maximaal zeven dagen.
Zo pas je de daglimiet aan:
- Triodos Mobile Banking app: in het menu onderaan kies je ‘Meer’ en vervolgens 'Rekeningen instellen'. Kies de rekening waarvan je de limiet wilt aanpassen en ga naar ‘Daglimiet’.
- Internet Banking: kies in het menu Self Service > Rekeningen instellen. Selecteer de rekening waarvoor je de limiet wilt wijzigen en klik op 'Daglimiet'.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Hoe kan ik online klant worden?
Ik wil mijn bankzaken eenvoudig en nog veiliger beheren (Triodos Mobile Key)
Ik ben al klant maar kan niet meer inloggen in de app
Waarom de Mobile Banking app?
Goed om te weten
Zoek op 'Triodos Banking BE' in de Apple App Store of Google Play Store en download de Mobile Banking app.
Ontdek de impact van de Triodos-community waarvan je als klant deel uitmaakt
Veiligheid
Triodos Mobile Key
Zo werkt identificatie in de Triodos Mobile Banking app
App blokkeren
Meestgestelde vragen
Elke rekening heeft een daglimiet. Voor particulieren is de standaardlimiet 5.000 euro per dag per rekening.
Je kan de daglimiet tijdelijk verlagen of verhogen via de Triodos Mobile Banking app of via Internet Banking. De daglimiet kan tot 50.000 euro verhoogd worden en gaat in vier uur na je aanvraag voor een periode van maximaal zeven dagen.
Zo pas je de daglimiet aan:
- Triodos Mobile Banking app: in het menu onderaan kies je ‘Meer’ en vervolgens 'Rekeningen instellen'. Kies de rekening waarvan je de limiet wilt aanpassen en ga naar ‘Daglimiet’.
- Internet Banking: kies in het menu Self Service > Rekeningen instellen. Selecteer de rekening waarvoor je de limiet wilt wijzigen en klik op 'Daglimiet'.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Verkoop je het mobiele apparaat waarop je de Mobile App had geïnstalleerd, de-installeer die dan eerst. In de handleiding van het apparaat vind je hoe je dat doet.
In ieder geval is het ook een goed idee om uw apparaat terug te zetten naar fabrieksinstellingen voor je het doorgeeft of verkoopt. Zo ben je er zeker van dat geen persoonlijke informatie (berichten, foto's,...) achterblijft op het apparaat.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Om te beleggen in onze fondsen in (het nieuwe deel van) Internet Banking of in de Mobile App, volg je deze stappen:
1: Nadat je bent ingelogd, ga je naar de effectenrekening en kies je voor 'Start met beleggen' of 'Andere beleggingen'.
2: Je komt op de overzichtpagina met alle fondsen in ons aanbod. Kies het gewenste fonds.
3. Je bent nu op de productpagina van dit fonds. Lees de informatie door tot helemaal beneden.
4: Eens je onderaan de pagina bent, wordt de knop ‘Aankopen’ groen. Klik erop om verder te gaan.
In de volgende schermen kies je:
5: in welke klasse je wilt investeren (R-Cap – kapitalisatie of R-DIS – distributie)
6: het bedrag dat je wilt investeren
7: de frequentie (eenmalig of maandelijks)
Nadat je die stappen hebt doorlopen, bevestig je de transactie met je geheime code (via de app) of met je wachtwoord (via Internet Banking).
Ter info is dit het verdere verloop:
- De aankoop gebeurt op de bankwerkdag (D) waarop we het geldige aankooporder ontvangen vóór 11.30 u. Ontvangen we het order later, dan wordt je aankoop pas de volgende bankwerkdag verwerkt.
- Op D+1 wordt de NIW (netto-inventariswaarde) berekend op basis van de beurskoers van de activa van het compartiment van de vorige dag (dag D) en krijg je een bevestiging van de uitvoering via Online Banking en/of per post, afhankelijk van jouw keuze.
- Op D+3 is de transactie afgehandeld.
Gerelateerde documenten
Heeft deze informatie je geholpen ?
Triodos heeft gekozen voor een eigen digitale manier voor klanten om zich te kunnen aanmelden op het portaal van Triodos zonder een digipass te gebruiken. Dit is onze Triodos Mobile Key.
Deze oplossing wordt ook bij andere Triodos kantoren (NL, Verenigd Koninkrijk) ingezet. Triodos is steeds op zoek naar oplossingen die ook bij de andere bijkantoren kunnen ingezet worden.
Gerelateerde documenten
Heeft deze informatie je geholpen ?
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste beveiligingsniveau garandeert.
Voor Triodos Bank is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van jouw eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van je rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of jij het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
Hoe werkt het?
Met de Triodos Mobile Key kan je jouw identiteit op een zeer veilige manier aantonen via multifactor-verificatie. Je bevestigt je identiteit aan de hand van 3 verschillende factoren:
- smartphone en identiteitskaart (wat je hebt)
- gezichtsregistratie (wie je bent)
- een 5-cijferige persoonlijke code (wat je weet)
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk omdat identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
- Download (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE). Als je de app al had geïnstalleerd, dien je deze te verwijderen en opnieuw te installeren.
- Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’. Bevestig dat je alleen particuliere rekeningen hebt en selecteer als activatiemethode “Met een foto van mijn gezicht”. Vul vervolgens de gevraagde informatie in. Je krijgt daarna een e-mail met een verificatiecode. Klik op ‘Volgende’ in de app en vul de verificatiecode in.
- Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
- Daarna neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
- Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
- Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om je aan te melden op Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu steeds je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Daardoor is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Enkel wanneer je jouw telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen) zullen wij opnieuw vragen om de stappen hierboven nog eens te doorlopen. .
Heeft deze informatie je geholpen ?
Vroeger kon je enkel aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord, een traditionele authenticatiemethode. Nu is er een nieuwe manier: je kunt je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
- (veel) sneller: je hoeft niet meer te wachten op een brief met de inloggegevens en hebt in enkele minuten toegang tot je rekeningen.
- gemakkelijker: voor je verrichtingen heb je alleen maar je smartphone nodig, die je wellicht altijd bij je hebt. Je hoeft dus geen gebruikersnaam of wachtwoord meer te onthouden
- zeer veilig: deze manier van inloggen biedt meer veiligheid, want hij wordt voortdurend geactualiseerd volgens de Europese regelgeving EIDAS (Electronic Identification Authentification and trust Services). Tot slot vermindert deze methode de kans op fraude aanzienlijk doordat je identificatie en authenticatie gegarandeerd zijn.
Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De Triodos Mobile Key is een functie in de Triodos Mobile Banking app die geactiveerd moet worden.
De procedure is snel en eenvoudig:
- Om te beginnen download je (via je smartphone) in de App Store of Play Store de laatste versie van de Triodos Mobile Banking app (Triodos Banking BE).
- Kies je taal en klik op ‘Aanmelden’ en dan op ‘Triodos Mobile Key’. Vul dan de informatie in. Je krijgt een e-mail met een verificatiecode. Klik in de app op ‘Volgende’ en vul de verificatiecode in.
- Eén enkele keer dien je een opname te maken van de voor- en achterkant van jouw identiteitskaart (wij raden aan om de kaart op een neutraal gekleurde ondergrond, zoals een vel papier, te leggen en erop te letten dat je enkel de kaart fotografeert).
- Ook één enkele keer neem je een selfie van jouw gezicht (wij adviseren om voor een neutraal gekleurde muur zonder decoratie te gaan staan en jouw hoofd langzaam opzij te draaien).
- Nu kan je een geheime code van 5 cijfers kiezen.
- Binnen maximaal 24 uur zullen wij per e-mail bevestigen dat jouw identificatie geslaagd is. Dan ben je klaar met de installatie van de Triodos Mobile Key.
Om aan te melden bij Online Banking (op je pc door de QR-code te scannen) of om transacties te bevestigen, zal je vanaf nu uitsluitend je smartphone gebruiken met de door jou gekozen geheime code van 5 cijfers.
Dat is makkelijk omdat je die waarschijnlijk altijd bij je hebt.
Bovendien is het niet langer nodig om ingewikkelde logins en wachtwoorden te onthouden.
Wil je de Triodos Mobile Key niet gebruiken?
Stuur ons een mailbericht op [email protected] of bel 02 548 28 00 en we bezorgen je alsnog een nieuwe gebruikersnaam en/of een nieuw wachtwoord.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Het is wettelijk verplicht om de identiteit te controleren van iedereen die klant wil worden bij de bank. Triodos heeft ervoor gekozen om de Triodos Mobile Banking App te gebruiken bij het openen van nieuwe klantendossiers (onboarding) vanwege de grotere veiligheid die de app waarborgt. Daarom is het gebruik van een smartphone noodzakelijk.
Ook al roepen bankingapps vaak vragen op en schrikken ze sommige klanten af, toch garanderen ze een hoger veiligheidsniveau, vooral via het gebruik van de Triodos Mobile Key, een functie binnen de Triodos Mobile Banking app
Met de Triodos Mobile Key kan je je identiteit bewijzen op een sterk beveiligde manier, door de combinatie van meerdere authenticatiefactoren:
- De smartphone en identiteitskaart (wat je hebt)
- De gezichtsregistratie (wie je bent)
- Een geheime code van 5 cijfers (wat je weet)
Door deze unieke combinatie van meerdere factoren daalt het frauderisico gevoelig: identiteitsmisbruik wordt bijzonder ingewikkeld gemaakt.
Bovendien geniet deze technologie altijd van de meest recente updates krachtens de Europese eIDAS-verordening (Electronic Identification Authentification and Trust Services).
Heeft deze informatie je geholpen ?
Neen. Wij vinden relaties en contacten tussen mensen heel belangrijk, maar we versterken wel onze multichannel-aanpak. We integreren digitalisering in onze administratieve procedures. Het gebruik van de meest recente technologieën en van multifactoridentificatie biedt meer veiligheid. En onze klanten meer snelheid/flexibiliteit/gebruiksvriendelijkheid aanbieden, leidt tot meer efficiëntie.
Op die manier kunnen we onze medewerkers vrijstellen van taken die geautomatiseerd kunnen verlopen. Zo kunnen zij zich meer toeleggen op vragen waar hun expertise nuttig is, waar hun advies een echte meerwaarde heeft, en waar de technologie niet van pas komt, bijvoorbeeld om met jou te spreken over een grote belegging of een hypothecaire lening.
Wij zijn een middelgrote bank en het gebruik van digitale technologieën is onze manier om onze groei en kosten te beheren zodat we onze opdracht verder kunnen vervullen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Biometrische gegevens zijn de fysieke kenmerken die eigen zijn aan een bepaalde persoon.
In de banksector is veiligheid van het allergrootste belang. Bij het openen van uw eerste rekening (bij het aansluiten bij de bank), voor het beheer van uw rekening of om veilig transacties uit te voeren, moeten we controleren of u het wel bent. Bekende traditionele verificatiemethoden zijn de digipass of de combinatie van een login en een wachtwoord.
De Triodos Mobile Key is een nieuwe digitale verificatiemethode die het hoogste veiligheidsniveau garandeert en uw akkoord vereist voor de verwerking van uw biometrische gegevens.
Uw biometrische gegevens worden alleen gebruikt voor de beveiligde identificatieprocedure. Die bestaat uit een combinatie van verschillende verificatiefactoren:
- smartphone (of tablet) en identiteitskaart (wat u heeft)
- gezichtsregistratie (wie u bent)
- een 5-cijferige geheime code (wat u weet)
Deze unieke combinatie van verschillende factoren vermindert het risico op fraude aanzienlijk, aangezien identiteitsdiefstal zo uiterst moeilijk wordt gemaakt.
Deze procedure vindt maar één keer plaats. Daarna zullen uw smartphone en de door u gekozen 5-cijferige code dienen als identificatiemethode om u aan te melden bij de online bank.
Alleen als u van telefoon verandert of voor transacties met een hoog risico (bv. grote bedragen), wordt u opnieuw om de 3-factorcombinatie gevraagd.
Meer informatie over de verwerking van uw gegevens vindt u in ons privacycharter.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Stuur ons de nummers van de ontbrekende rekeningen via:
- beveiligd bericht in Internet Banking
- e-mail naar [email protected]
- per post naar: Triodos Bank, Customer Administration, Boudewijnlaan 31/5 - 1000 Brussel
Goed om te weten: in Internet Banking en in de app zie je enkel de rekeningen waarvoor je toegang tot Online Banking hebt aangevraagd, ofwel bij het openen van je rekening, ofwel via een apart aanvraagformulier. Als een van je rekeningen (of die van je kind) niet verschijnt, moeten we die toevoegen aan je eerdere aanvraag tot toegang.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Ben je een particulier en wil je gemakkelijk en snel een nieuwe rekening openen? Dat kan via de Triodos Mobile Banking app:
Ben je nog geen klant? volg deze stappen.
Ben je al klant?
Je gebruikt de app al: open de app, login en klik op Meer > Een rekening openen. Maak je keuze: een Triodos-effectenrekening, een Triodos Impact Savings spaarrekening of een Triodos Impact Portfolio (alleen voor particulieren). Volg dan de verdere stappen.
Je gebruikt de app nog niet: download de Triodos Banking BE app via de App Store voor je iPhone of via Google Play als je een ander model hebt. Volg de verdere stappen. Na het installeren open je de app, log je in en klik je op Meer > Een rekening openen. Maak je keuze: een Triodos-effectenrekening, een Triodos Impact Savings spaarrekening of een Triodos Impact Portfolio (alleen voor particulieren). Volg dan de verdere stappen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Ben je een particulier en ben je al klant bij Triodos? Wil je gemakkelijk en snel een nieuwe rekening openen? Dat kan via de Triodos Mobile Banking app:
- Log in op de app
- Klik op Meer > Een rekening openen. Kies dan het type rekening dat je wilt openen: een effectenrekening, een Triodos Impact Savings spaarrekening of een Triodos Impact Portfolio.
- Volg de stappen om de rekening van jouw keuze te openen.
In de toekomst zullen ook andere soorten rekeningen op dezelfde wijze kunnen worden geopend.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Met enkele klikken kan je in de app individuele beleggingsorders ingeven of kiezen voor 'maandbeleggen'. Beleggen kan al vanaf 5 euro.
Om te beleggen via de app heb je een Triodos-spaarrekening nodig en een Triodos-effectenrekening.
Heb je die nog niet, dan kan je die hier openen. Of je kan een afspraak maken met een van onze medewerkers op 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) of via [email protected].
Eens je de app hebt geïnstalleerd, klik je op de effectenrekening en volg je de stappen op het scherm. Heb je gekozen waarin je wil beleggen, dan kan je kiezen tussen een éénmalige of maandelijkse belegging.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De app is ontworpen naar de werking en de schermgrootte van een smartphone. Hoewel het technisch mogelijk is om de app op een tablet te installeren, kunnen we niet garanderen dat het goed zal werken. Het uitvoeren van bepaalde identificatiestappen (gezichts-en identiteitskaartregistratie) blijkt ingewikkeld door het verschil in schermgrootte ten opzichte van een smartphone.
Je kan de app dus nog steeds gebruiken op een tablet, maar indien je problemen ondervindt, adviseren wij om het opnieuw te proberen met een smartphone.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De minimaal vereiste versie van het besturingssysteem voor uw mobiele toestel is:
> iOS: 14.0
> Android: 7.0
Zorg er altijd voor dat je het meest recente besturingssysteem gebruikt voordat je de app installeert. Op oudere versies kan je de app niet installeren, aangezien we dan geen veilig gebruik kunnen garanderen.
Triodos Bank ondersteunt de versies van Android en iOS totdat Google of Apple eist dat ze worden stopgezet omwille van veiligheid (beveiligingscertificaat) of prestaties (stabiliteit).
Apple is vrij strikt wat betreft het updaten van beveiligingscertificaten en staat niet altijd toe dat oudere apparaten hun OS updaten.
De Triodos Mobile Banking app blijft bruikbaar tot zes maanden nadat het einde van de ondersteuning voor een versie van Android of iOS is aangekondigd.
- iOS 13 is in 2019 uitgebracht en alle apparaten met iOS13 komen in aanmerking voor iOS14.
- Android 7 is uitgebracht in 2016
Heeft deze informatie je geholpen ?
De vroegere manier van aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord wordt niet meer aangeboden. Voortaan kan je aanmelden met de Triodos Mobile Key, een extra functie in de Triodos Mobile Banking app. Je kan er niet alleen mee aanmelden maar ook verrichtingen mee uitvoeren op je computer of smartphone. Dat is:
- (veel) sneller: je hoeft niet meer te wachten op een brief met de inloggegevens en hebt in enkele minuten toegang tot je rekeningen.
- gemakkelijker: voor je verrichtingen heb je alleen maar je smartphone nodig, die je wellicht altijd bij je hebt. Je hoeft dus geen gebruikersnaam of wachtwoord meer te onthouden
- zeer veilig: deze manier van inloggen biedt meer veiligheid, want hij wordt voortdurend geactualiseerd volgens de Europese regelgeving EIDAS (Electronic Identification Authentification and trust Services). Tot slot vermindert deze methode de kans op fraude aanzienlijk doordat je identificatie en authenticatie gegarandeerd zijn.
Je hebt van ons al een e-mail of brief gekregen over de veranderingen die gaande zijn en over de voordelen van de Triodos Mobile Key. Je krijgt ook nog een verificatiecode van ons om de Triodos Mobile Key te activeren. Vervolgens hoef je alleen nog de stappen op je scherm te doorlopen. Dat gaat snel, in enkele minuten.
Heeft deze informatie je geholpen ?
De betaalopdrachten vanuit de spaarrekeningen kunnen alleen uitgevoerd worden ten gunste van een rekening op naam van de titularis(sen) bij een Belgische bank of van een Triodos-rekening op naam van een familielid tot de tweede graad inbegrepen.
Interesse in beleggen? Dat kan via onze Mobile Banking app
Download onze app op uw smartphone en ontdek zelf de mogelijkheden: zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play
Heeft deze informatie je geholpen ?
Dat kan op deze manieren:
- PC: meld aan op Internet Banking. Ga naar Self Service > Voorkeuren & Privacy > Mobiele toestellen beheren
- Stuur een e-mail naar [email protected] met het merk en model van het toestel waarop je de app wilt blokkeren (bv. IPhone 11)
- Bel ons op 02 548 28 00, elke weekdag tussen 9 en 13 u.
Ter info: om de app opnieuw in gebruik te nemen op een geblokkeerd toestel, moet je de app herinstalleren.
Blokkeer je app altijd als :
- je mobiele toestel verdwenen is (gestolen of kwijt).
- je fraude vermoedt.
Tip: vraag je telecom provider om ook je SIM-kaart te blokkeren.
Heeft deze informatie je geholpen ?
Je kan je geheime code altijd veranderen via je smartphone in het menu Meer > Voorkeuren en Privacy. Kies voor een veilige geheime code die niet voorspelbaar is. Dus geen geboortedatums of reeksen van dezelfde of opeenvolgende cijfers.
Heeft deze informatie je geholpen ?
U kunt een Triodos-rekening online beheren via Online Banking (Internet Banking en de Mobile Banking app).
De online mogelijkheden zijn
=> voor een effectenrekening
- het saldo, de verrichtingen en de rekeninguittreksels raadplegen
- de halfjaarlijkse overzichten van uw beleggingen raadplegen
- zelf aankoop- en verkooporders invoeren in de Mobile Banking app
Hebt u onze Mobile Banking app nog niet gedownload?
Ontdek dan snel de mogelijkheden:
zoek 'Triodos Bank BE' in de App Store of op Google Play en download de app op uw smartphone.
=> voor een spaarrekening
- het saldo van uw rekening en uw rekeninguittreksels raadplegen
- de rentecalculator en de gedetailleerde berekening van uw rente-inkomsten opvragen
- geld overschrijven naar een door u vooraf opgegeven begunstigde rekening op uw naam
=> voor een Junior spaarrekening
- het saldo en de rekeninguittreksels van de Junior spaarrekening raadplegen
- de rentecalculator en de gedetailleerde berekening van de rente-inkomsten van die rekening opvragen
- geld overschrijven naar een vooraf bepaalde rekening op naam van de minderjarige bij een Belgische bank of op naam van de wettelijke vertegenwoordiger(s) bij Triodos Bank België.
Belangrijk: alleen wettelijke vertegenwoordigers kunnen de rekening van hun kind via Internet Banking raadplegen en beheren.
=> voor een termijnrekening
- het saldo van uw rekening en uw rekeninguittreksels raadplegen
- de looptijd en de rentevoet van elk contract raadplegen.
Heeft deze informatie je geholpen ?
- Op je oude smartphone open je de app en klik je op Meer > Voorkeuren & Privacy > Nieuw toestel registreren > Open QR-scanner. Er verschijnt een QR-code op je scherm.
- Neem nu je nieuwe smartphone. Download de Triodos Banking BE app via de App Store voor je iPhone of via Google Play voor een ander merk.
- Klik vervolgens op Start > Aanmelden > Mijn app staat op een ander toestel.
- Scan de QR-code op het scherm van je oude smartphone.
- Volg de stappen.
Heb je de app op je oude toestel niet meer nodig, dan verwijder je hem het best.