Hoe kunnen wij u helpen?
Hoe kan ik de limiet voor overschrijvingen via de Triodos Mobile Banking app of Internet Banking wijzigen?
Elke rekening heeft een daglimiet. Voor particulieren is de standaardlimiet 5.000 euro per dag per rekening.
Je kan de daglimiet tijdelijk verlagen of verhogen via de Triodos Mobile Banking app of via Internet Banking. De daglimiet kan tot 50.000 euro verhoogd worden en gaat in vier uur na je aanvraag voor een periode van maximaal zeven dagen.
Zo pas je de daglimiet aan:
- Triodos Mobile Banking app: in het menu onderaan kies je ‘Meer’ en vervolgens 'Rekeningen instellen'. Kies de rekening waarvan je de limiet wilt aanpassen en ga naar ‘Daglimiet’.
- Internet Banking: kies in het menu Self Service > Rekeningen instellen. Selecteer de rekening waarvoor je de limiet wilt wijzigen en klik op 'Daglimiet'.
Triodos Mobile Key
Triodos heeft gekozen voor een eigen digitale manier voor klanten om zich te kunnen aanmelden op het portaal van Triodos zonder een digipass te gebruiken. Dit is onze Triodos Mobile Key.
Deze oplossing wordt ook bij andere Triodos kantoren (NL, Verenigd Koninkrijk) ingezet. Triodos is steeds op zoek naar oplossingen die ook bij de andere bijkantoren kunnen ingezet worden.
Gerelateerde documenten
Het is wettelijk verplicht om de identiteit te controleren van iedereen die klant wil worden bij de bank. Triodos heeft ervoor gekozen om de Triodos Mobile Banking App te gebruiken bij het openen van nieuwe klantendossiers (onboarding) vanwege de grotere veiligheid die de app waarborgt. Daarom is het gebruik van een smartphone noodzakelijk.
Ook al roepen bankingapps vaak vragen op en schrikken ze sommige klanten af, toch garanderen ze een hoger veiligheidsniveau, vooral via het gebruik van de Triodos Mobile Key, een functie binnen de Triodos Mobile Banking app
Met de Triodos Mobile Key kan je je identiteit bewijzen op een sterk beveiligde manier, door de combinatie van meerdere authenticatiefactoren:
- De smartphone en identiteitskaart (wat je hebt)
- De gezichtsregistratie (wie je bent)
- Een geheime code van 5 cijfers (wat je weet)
Door deze unieke combinatie van meerdere factoren daalt het frauderisico gevoelig: identiteitsmisbruik wordt bijzonder ingewikkeld gemaakt.
Bovendien geniet deze technologie altijd van de meest recente updates krachtens de Europese eIDAS-verordening (Electronic Identification Authentification and Trust Services).
Nee. De Triodos Mobile Key kan maar op één toestel geïnstalleerd worden. Het is niet de bedoeling om het toestel van een derde te gebruiken, omdat de beveiliging gebaseerd is op een unieke combinatie van 3 factoren:
- De smartphone en identiteitskaart (wat je hebt)
- Gezichtsregistratie (wat je bent)
- Een geheime code van 5 cijfers (wat je weet)
Algemeen
Een bankattest is een officieel document dat jouw Triodos rekeningnummer bevestigt.
Het saldo kan desgewenst ook vermeld worden.
Het is ook mogelijk om de taal van het attest te kiezen.
Je kan zelf een gratis bankattest downloaden vanuit Internet Banking.
Het attest kan je downloaden door in te loggen in Internet Banking en vervolgens te navigeren naar Self Service > Downloads > Bankattest.
Je kan je rekeninguittreksels als pdf downloaden in
- Internet Banking via Self Service > Downloads
- de Mobile App via Meer > Downloads
De frequentie van je rekeninguittreksels kan je wijzigen via Rekeningen instellen > Frequentie rekeninguittreksels.
U kunt de pagina's het best bekijken met de volgende browsers:
- Microsoft Internet Explorer 8 of hoger
- Mozilla Firefox 10.0 of hoger
- Safari 5.0 of hoger
- Chrome 20.0 of hoger
De Triodos digipass is een persoonlijke digipass. Je kan enkel de digipass gebruiken die Triodos Bank België je toestuurde.
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
- er is onvoldoende saldo op je rekening
- je rekening is geblokkeerd omdat wij nog niet over alle documenten beschikken
- de betaling werd niet geautoriseerd
Je kan geweigerde verrichtingen nakijken in het menu "In behandeling/memodatum" > "Geweigerde verichtingen". Neem contact op met een medewerker van Customer Services op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) als u hierover vragen hebt.
Digipass en pincode
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) of via mail: [email protected]. Triodos Bank doet het nodige om de digipass te blokkeren.
Daarna sturen wij je afzonderlijk per post jouw nieuwe pincode en digipass. Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dat bedrag wordt gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
De eerste digipass gratis.
Een bijkomende digipass kost 25 euro. Een digipass is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar.
Neem contact op met de helpdesk: stuur een mail met de omschrijving van het probleem naar [email protected].
Vermeld in de mail jouw naam, voornaam en het serienummer van de digipass.
Stuur de digipass terug zodat wij deze kunnen recycleren. Wij zullen de digipass gratis vervangen en je afzonderlijk per post een nieuwe pincode en digipass toesturen.
De toets I staat voor identificatie (Identify). Via deze toets geeft je je pincode in bij het inloggen.
De toets S staat voor autorisatie (Sign). Via deze toets autoriseert je verrichtingen.
De toets T staat voor test. Deze toets heeft 2 functies:
- druk 1 keer op deze toets om je pincode te wijzigen
- druk 2 keer op deze toets en het serienummer van je digipass verschijnt
De toets C staat voor correctie (clear). Via deze toets verwijder je de gegevens die je net ingevoerd hebt.
De rode toets rechts is de ON/OFF toets.
Downloads
Gerelateerde documenten
- Controleer of je op de website van Triodos Bank België bent. In de adresbalk moet https://banking.triodos.be/login staan.
- Controleer of je de juiste inlogwijze hebt gekozen. Kies voor "Inloggen met digipass".
- Controleer of je het juiste serienummer hebt ingevuld. Dit is het nummer op de achterzijde van jouw digipass. Bij het invoeren van dit nummer moet je de streepjes en spaties weglaten.
- Volg daarna de instructies op het inlogscherm.
Na 3x onjuist inloggen, wordt de toegang tot Internet Banking om veiligheidsredenen geblokkeerd.
Als je alle controles hebt uitgevoerd en het lukt nog steeds niet om in te loggen, stuur dan een mail met de omschrijving van het probleem naar: [email protected].
Vermeld in de mail:
- naam en voornaam
- rekeningnummer(s)
- het serienummer van je digipass
- het telefoonnummer waarop je tijdens de kantooruren bereikbaar bent
Wij nemen dan tijdens de kantooruren zo spoedig mogelijk contact op.
De details over de digipass zelf, het eerste gebruik ervan, de inlogprocedure en de autorisatieprocedure voor verrichtingen zijn verzameld in een handleiding die we meesturen naar de gebruikers.
Heb je nog vragen?
Onze medewerkers helpen je graag verder via telefoon op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) of via mail [email protected].
Veiligheid
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van jouw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via je favorieten (een van je favoriete links werd aangepast waardoor je op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat je niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin je onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om jouw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die je achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kan je doen?
- Controleer altijd of het adres van uw Internet Bankingsessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, ben je op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
- Heb je een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar [email protected].
- Je kan ook contact opnemen met onze helpdesk Online Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 13 uur.
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kan je ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.
Neem zo snel mogelijk contact op met de helpdesk via telefoon op het nummer 02 548 28 00 (van 09.00 tot 13.00) of via mail: [email protected]. Triodos Bank doet het nodige om de digipass te blokkeren.
Daarna sturen wij je afzonderlijk per post jouw nieuwe pincode en digipass. Elke nieuwe digipass kost 25 EUR. Dat bedrag wordt gedebiteerd van de rekening vermeld op het aanvraagformulier Internet Banking.
Uw browser
- Uw verbinding is beveiligd met de SSL-techniek (Secure Socket Layer). De informatie wordt hierdoor versleuteld verzonden. Het slotje en de 's' van secure, in het internetadres (https://) tonen aan dat u surft via een beveiligde internetverbinding. Afhankelijk van de gebruikte browser vindt u het slotje terug op een andere plaats.
- Als u op het slotje klikt, ziet u de website-identificatie en de toegekende certicaten.
- Het (groen) kleuren van uw adresbalk is ook een aanwijzing dat u veilig surft.
Uw toegang
- Als unieke gebruiker hebt u een persoonlijk geheim wachtwoord.
- Als u 3 maal een fout wachtwoord ingeeft, wordt de toegang tot Internet Banking geblokkeerd.
- Als u 3 maal een fout pincode ingeeft, wordt uw digipass geblokkeerd.
- Als u 15 minuten niet actief bent, wordt uw sessie automatisch onderbroken.
Er bestaan heel wat soorten digitale fraude. We hebben een handig overzicht gemaakt met de verschillende vormen, hoe je ze herkent, en wat je in dat geval kunt doen. Alles daarover op deze pagina.
Wij vragen je nooit om via een link in een sms of e-mail in te loggen. Heb je een phishing-sms of phishing-e-mail ontvangen, klik dan niet op de link, maar volg deze stappen:
- Stuur het bericht door naar [email protected]
- Verwijder het bericht van je telefoon of computer
Heb je wel op de link geklikt? Scan je mobiele telefoon of computer dan met een virusscanner. Als je geen gegevens hebt ingevuld via de link, hoef je verder niets te doen. Heb je wel gegevens ingevuld en heb je een rekening bij Triodos Bank? Stuur dan zo snel mogelijk een e-mail naar [email protected] . Heb je een rekening bij een andere bank, neem dan contact op met die bank.
Beveilig dan uw draadloos netwerk met een persoonlijk wachtwoord. Zo vermijdt u niet alleen dat derden op uw kosten surfen, maar ook dat vreemden zich toegang verschaffen tot uw computer.
Het is eveneens belangrijk dat u het wachtwoord voor het beheer van uw draadloze router niet op het standaard paswoord dat u van de leverancier kreeg, laat staan.
Veilig betaalverkeer is voor ons erg belangrijk. Wij zijn altijd bezig om Internet Banking en de Mobile Banking app te beschermen tegen fraude, misbruik en phishing. Wij vragen je dan ook nooit om:
- aan de telefoon of per e-mail persoonlijke inlogcodes of je pincode te delen.
- via een link in een e-mail of sms in te loggen.
Veilige verbinding
Log alleen in op Internet Banking als de adresregel begint met https/. De 's' in https staat voor secure: een beveiligde, versleutelde verbinding met onze website. Dit herken je aan de beveiligingssleutel naast de adresregel. Log nooit in bij Triodos Internet Banking vanuit een andere website.
Twijfel je of een bericht van Triodos Bank afkomstig is? Stuur de e-mail of sms dan door naar [email protected]
Uw browser
- Je verbinding is beveiligd met de SSL-techniek (Secure Socket Layer). De informatie wordt hierdoor versleuteld verzonden. Het slotje en de 's' van secure, in het internetadres (https://) tonen aan dat je surft via een beveiligde internetverbinding. Afhankelijk van de gebruikte browser vind je het slotje terug op een andere plaats.
- Als je op het slotje klikt, zie je de website-identificatie en de toegekende certicaten.
- Het (groen) kleuren van de adresbalk is ook een aanwijzing dat je veilig surft.
Uw toegang
- Als je 3 maal een fout wachtwoord ingeeft, wordt de toegang tot Internet Banking geblokkeerd.
- Als je 15 minuten niet actief bent, wordt jouw sessie automatisch onderbroken.
Instructies
Hoe kan ik aanmelden in Internet Banking op laptop of PC door gebruik te maken van de app (en QR-code)?
Ik wil mijn bankzaken eenvoudig en nog veiliger beheren (Triodos Mobile Key)
Mijn Internet Banking-wachtwoord wijzigen
Ik ben al klant maar kan niet meer inloggen in de app
Documenten
- Hoe investeert u in Triodos-beleggingsfondsen?76 KB, PDF
- Wijziging van begunstigde rekening(en) voor particuliere klanten92 KB, PDF
- Tarieflijst privépersonen54 KB, PDF
- Aanvraag Online Banking voor particuliere klanten115 KB, PDF
- Bijzondere Voorwaarden Online Banking geldig vanaf 01/02/2021175 KB, PDF
- Handleiding digipass DP550≈ 1 MB