Is fintech een wondermiddel? Volgens een groot aantal experts maken deze goedkope digitale oplossingen het mogelijk om wereldwijd de 1,4 miljard mensen te bereiken die het nog altijd zonder formele financiële diensten moeten stellen. Net als de 131 miljoen micro-, kleine en middelgrote ondernemingen in opkomende landen die moeilijk toegang hebben tot financiële diensten.
Sterke sociale dimensie
“Wij zien fintechs als een krachtige tool voor financiële inclusie in de opkomende economieën. Het is een sector die technologie en innovatie niet enkel inzet om de traditionele financiële methodes te beconcurreren: er zit ook een sterke sociale kant aan”, onderstreept Maritza Cabezas Ludena, beleggingsstrateeg bij Triodos Investment Management (Triodos IM).
Ondernemingen die hun financiële oplossingen baseren op onder meer mobiele telefonie en gegevensanalyse, kunnen lage-inkomensgezinnen en kmo’s doorgaans snellere, meer geïntegreerde en goedkopere financiële diensten aanbieden dan traditionele dienstverleners.
De financiële wereld veranderen
De fintech-sector heeft zich uitgebreid van online betalingen naar een brede waaier aan producten en diensten. Zowel op plaatsen waar financiële diensten minder aanwezig zijn als bij wijze van aanvulling op de traditionele financiële diensten. Onder impuls van de Covid-crisis, die nieuwe opportuniteiten creëerde voor digitale financiële diensten, raakte fintech de voorbije jaren steeds sneller verspreid in de opkomende markten.
Fintech verandert de financiële wereld dan ook steeds ingrijpender. De niet-traditionele nieuwkomers in de financiële sector bewijzen immers dat ze gemakkelijk de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van elektronische communicatiesystemen en gegevensbeheerssystemen kunnen inzetten, om zo miljoenen nieuwe klanten te bereiken.
Een groeiende portefeuille
Financiële inclusie staat centraal in de beleggingsbeslissingen rond fintechs van Triodos IM. Voor de uitbreiding van haar portefeuille gaat ze op zoek naar gereglementeerde en betrouwbare fintechs die positieve impact realiseren door financiële diensten dichter bij uitgesloten bevolkingsgroepen in opkomende economieën te brengen. De fintech-beleggingsportefeuille van Triodos IM telt momenteel een twintigtal ondernemingen in Centraal- en Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Azië.
Regionale verschillen
Opkomende markten zijn een vruchtbare bodem voor fintechs. Toch zijn er aanzienlijke verschillen in de ontwikkeling van deze technologische ondernemingen en de mate waarin ze ingang vinden. Die verschillen zijn onder meer afhankelijk van het regelgevende kader, van hoeveel er in de technologie wordt geïnvesteerd, de toegang tot internet en het niveau van financiële educatie. In elke regio waarin Triodos IM investeert, worden tijdens het beleggingsproces al deze factoren in overweging genomen, voor een optimaal evenwicht tussen risico, rendement en impact.
Triodos IM richt zich ook op ondernemingen die financiële technologie gebruiken om hun producten of diensten ruimer in te zetten. Onder meer door de toegang tot energie en gezondheidszorg te verbeteren, of door kleinschalige boerenbedrijven bij te staan met landbouwadvies op maat. Tim Crijns, fondsmanager, steekt zijn enthousiasme voor het Mexicaanse Garantia niet onder stoelen of banken. “Dit platform brengt artsen en kleine gespecialiseerde privéziekenhuizen in contact met verkopers van medische uitrusting. Op die manier verbetert het mee de toegang tot kwalitatieve en betaalbare gezondheidsdiensten. Wat een nijpend probleem is in de opkomende markten.”
Kortom, verantwoordelijke fintechs kunnen heel doeltreffend zijn om financieel uitgesloten mensen en organisaties te helpen. Een trend die zich nog verder zal ontwikkelen.
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.