Steeds meer mensen gaan aan het fietsen en daar is Andries Aumann blij om. Zijn bedrijf Cyclobility ligt in het Oost-Vlaamse Kluisbergen en op het jaagpad langs de Schelde ziet hij tegenwoordig een massa fietsers voorbijkomen, waar dat er zeven jaar geleden nog maar een handvol waren. De statistieken van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven bevestigen die vaststelling: het aantal mensen dat met de fiets pendelt van en naar het werk, is op vijftien jaar tijd bijna verdubbeld, van 7,8 % in 2005 naar 14,1 % in 2021.

3.000 wagens minder op de weg

Een steeds groter deel daarvan zijn werknemers op een leasefiets die bedrijven aanbieden voor het woon-werkverkeer. Volgens HR-dienstverlener Acerta verplaatsten in 2022 ruim dubbel zo veel werknemers zich met een leasefiets als drie jaar eerder, in 2019. De stijging bedroeg meer bepaald 127 %, waardoor intussen 1,3 % van de werknemers met de bedrijfsfiets pendelt.

Onder die pendelaars zijn er zo’n 3.000 met een leasefiets van Cyclobility. Dat zijn meteen ook evenveel wagens minder op de weg. Volgens Andries Aumann is dat uiteraard goed voor het milieu, maar hét grootste voordeel is mentale en fysieke gezondheid. Fietsen maakt namelijk gelukkig, dat ziet hij aan zijn klanten. “Een keer mensen aan het fietsen gaan, willen ze no way terug in hun auto.” Ze genieten namelijk meer van hun omgeving. Ze bewegen meer, verliezen eventuele overtollige kilo’s, voelen zich beter. “Al meer dan één klant heeft mij gezegd dat fietsen zijn leven heeft veranderd.” 

Daarnaast verandert de ‘fietsboom’ ook de openbare ruimte, stelt Andries vast: “Politici zien ook dat het aantal fietsers stijgt. Het beleid volgt, met onder meer fietssnelwegen, gescheiden fietspaden en fietsstraten.” 
 

Speedpedelec, de game changer

Zelf ondervond Andries de mentale impact van files aan den lijve toen hij dagelijks van Gent naar Ukkel pendelde. Foto: Carole Detroz.

Hoe het allemaal begonnen is? Toen de eerste speedpedelecs halverwege de jaren ’10  op de markt kwamen, zag Andries er meteen het potentieel van in. Zelf ondervond hij de mentale impact van files aan den lijve toen hij dagelijks van Gent naar Ukkel pendelde. Vandaag is dat een afstand die sommige pendelaars overbruggen met de speedpedelec, die tot 45 km per uur gaat en daarmee in de categorie van lichte bromfiets (klasse B) valt. Ze doen er even lang over als met de wagen, maar zonder de filestress.

One-stop-shop

Tegenwoordig zijn er veel fietsleasebedrijven actief, maar de meesten beperken zich tot financieren. Dat is wat Cyclobility anders doet: ze bieden ook de fietsen zelf aan, via hun eigen winkels, én ze onderhouden de fietsen. Zo kunnen ze kort op de bal spelen. Duurt een onderhoud toch iets langer, dan bieden ze een vervangfiets aan. En in het pakket van de speedpedelecs zitten ook een helm en verzekering.

Uitstoot meten

Een mooie missie en een vlotte service zijn niet de enige redenen waarom Triodos Bank het geld van haar spaarders aanwendt voor uitgerekend dit fietsleasebedrijf. De match zit hem ook in het oog voor duurzaamheid. Zo is Cyclobility bezig met het meten van zijn carbon footprint of CO2-emissies. Andries: “Door auto’s van de weg te halen, vermijden we alleen al met onze activiteit dat er CO2 uitgestoten wordt. Maar onvermijdelijk komt er bij de productie en import van fietsen ook CO2 vrij.”

Die emissies probeert hij te beperken door zo veel mogelijk fietsen en onderdelen aan te bieden die dichtbij, in Europa geproduceerd worden. “Dat is nu zo voor 90 % van ons aanbod. Een van onze voornaamste leverancier is Riese & Müller, een merk dat al zeer hard met de duurzaamheid van zijn onderdelen bezig is. Met andere leveranciers gaan we in dialoog en vragen we naar hun duurzaamheidsrapportering, wat hen aanzet om daar belang aan te hechten. Wat helpt is dat de EU momenteel werkt aan een eenvormige manier om CO2 te berekenen, dus de trend is wel gezet.”

Voor het in kaart brengen van de uitstoot werkt Cyclobility samen met een externe partner. “Op zich is het niet zo moeilijk, maar het kost wel tijd. We groeien 10 % per maand en hebben dus onze handen vol aan onze kerntaken,” verklaart Andries.

Politie en leerkrachten

Wat de toekomst brengt? “Hopelijk kunnen nog meer werknemers met de fiets naar het werk, maar dan gaan er wel een paar hindernissen moeten sneuvelen,” zegt Andries. Hij doelt daarmee op beroepsgroepen zoals politie en leerkrachten, van wie in de cao’s is vastgelegd dat de eindejaarspremie alleen in geld wordt uitbetaald. Terwijl in veel andere sectoren werknemers ervoor kunnen kiezen om hun eindejaarspremie aan mobiliteit te besteden, bijvoorbeeld aan een leasefiets.

En dan zijn er nog sectoren zoals de zorg, waarin geen extra’s zijn boven op het brutoloon om aan mobiliteit te besteden. “Daarom staan er op de parking van rusthuizen zo veel auto’s, terwijl zo veel van de zorgmedewerkers op fietsafstand van het werk wonen,” zegt Andries. Een van de Cyclobility-klanten is een rusthuis dat zelf 160 fietsen gekocht heeft voor zijn werknemers. Met als resultaat veel minder absenties wegens veel gezondere medewerkers. Een aankoop die zichzelf heeft terugverdiend.

Voorlopig is een leasefiets dus niet voor elke werknemer een optie. Maar de vier winkels van Cyclobility zijn er ook voor particulieren, die ongeveer 20 % van de klanten uitmaken. En voor wie de auto wil laten staan, maar een elektrische fiets niet in een keer kan betalen, biedt Cyclobility nu een gratis lening, waarvan zij de rente betalen. Alles om meer mensen aan het fietsen te krijgen.