Misschien hebt u de koffie, chocolade of andere producten van Ethiquable al eens gezien of geproefd. Ze zijn te vinden in verschillende supermarkten en kleinere winkels, dankzij de distributie die het bedrijf vanuit Luik doet. Waar Ethiquable echt het verschil maakt is in het Zuiden: ze steunen lokale producenten om zo veel mogelijk ter plaatse de grondstoffen te verwerken en zodoende zoveel mogelijk meerwaarde te creëren.
De machtsverhouding veranderen
Ethiquable ontstond vanuit de vaststelling dat er iets niet klopt in het wereldwijde systeem van voedselproductie. De eersten die ermee worden geconfronteerd, zijn de boeren in het Zuiden. Volgens Stéphan Vincent is "de macht geconcentreerd in de handen van een kleine groep eigenaars en tussenpersonen”. Daarom wil Ethiquable meer doen dan een billijke vergoeding aan de producenten betalen. "Met onze strategie willen we de machtsverhouding in hun voordeel doen kantelen", vat Stéphan samen. "We helpen hen om zich te verenigen en zo hun kosten te delen, hun activiteiten te diversifiëren en zelf producten te verwerken of te verpakken", licht Vincent De Grelle toe. Dit maakt hen weerbaar tegenover de klimaatverandering en tegelijk houden ze de meerwaarde in handen.
Diversiteit bieden
Consumenten steunen een benadering die kwaliteit en ethiek vooropstelt, maar ze hebben ook meer en meer aandacht voor de ecologische gevolgen van hun keuzes. De klimaatcrisis heeft hier veel mee te maken. Voor de oprichters van Ethiquable zijn de kwesties onlosmakelijk met elkaar verbonden. De strijd voor het behoud van de lokale, traditionele landbouw is ook een ecologische strijd. Volgens Stéphan is "de standaardisatie van smaken en productiewijzen een echt probleem, met een grote impact op de biodiversiteit. Daar hoor je weinig over". "Ons doel is diversiteit te bieden", gaat Vincent verder. Biodiversiteit, maar ook diversiteit op vlak van smaak en cultuur.
Maal 6 in 10 jaar tijd
Ethiquable is ook het verhaal van een succesvolle onderneming. In tien jaar tijd is de omzet verzesvoudigd en de vooruitzichten zijn uitstekend. Het bedrijf verkent nieuwe markten en onderzoekt nieuwe trends. Maar de sleutel, aldus Stéphan, is de wens van de consumenten. "Klanten worden steeds veeleisender." Een andere troef van het bedrijf is zijn coöperatieve model. "De betrokkenheid van werknemers geeft hen voldoening en verhoogt de motivatie", legt Vincent uit. En het merk heeft nog een pluspunt dat de consument zeer op prijs stelt: transparantie. "We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen," zegt Stéphan.
Een speciale relatie
Veel investeerders zouden een dergelijke onderneming maar al te graag steunen. Dat was vroeger anders. "Toen we in 2009 begonnen, waren de banken erg terughoudend", herinnert Vincent zich. Alleen Triodos Bank geloofde in het coöperatieve, ethische en duurzame model van Ethiquable. Volgens William Barrault, senior relationship manager bij Triodos Bank, "was het belangrijk om deel uit te maken van dit project met dezelfde waarden als de onze. Bovendien was het succes van Ethiquable France een geruststellend signaal." Vanwaar dan het gebrek aan interesse van bepaalde spelers? "Waar anderen enkel risico's en cijfers analyseren, bekijken wij ook het potentieel binnen de sector en hechten we bijzonder belang aan de kwaliteit van het contact met de mensen", aldus nog William Barrault. Inderdaad: een ander model.
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.